Chia zaad: Superfood XXL

Chia zaadChia zaad is een van de meest krachtige, functionele en voedzame superfoods van tegenwoordig. De zaden zijn een fantastische bron van antioxidanten, eiwitten, vitaminen en mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium. Daarnaast is het de rijkste plantaardige bron van omega-3 vetzuren. Chia zaad bevat 32% olie dat voor 60% bestaat uit omega-3 vetzuur. Een ander voordeel is dat het 14 keer hun gewicht aan water opneemt wat snel een verzadigd gevoel geeft. De zaden zijn glutenvrij en bevatten weinig koolhydraten.

Chia zaad is afkomstig van de Chia plant en groeit in Midden Amerika. Het werd door de Inca’s, Azteken en Maya’s al gebruikt als rijke voedingsbron en als geneesmiddel bij diverse kwalen.

Voedzaam

Chia zaad is voedzaam en geeft energie zonder dat je er dik van wordt. Regelmatig gebruik houdt je bloedsuikerspiegel constant en voorkomt insuline pieken. Minder insuline in de bloedstroom betekent dat er minder suikers in vetten worden omgezet. Het kan je dus ook nog eens helpen gewicht te verliezen. Er is geen ander voedingsmiddel dat zo’n enorme concentratie verschillende voedingsstoffen bevat:

  •  Meer Omega-3 dan Atlantische zalm
  •  Meer antioxidanten dan verse bosbessen
  •  Meer vezels dan zemelen
  •  Meer eiwit, vezels en calcium dan lijnzaad
  •  Meer kalium dan een banaan

Gebruik

Chia zaad heeft geen lange bereidingstijd nodig. Verder heeft het geen uitgesproken smaak dus het is makkelijk te gebruiken in diverse gerechten. Gewoon even zoeken op internet. Hieronder alvast een paar tips:

  •  Mix Chia zaden door de smoothies
  •  Meng de zaden door yoghurt of kwark
  •  Vermaal de zaden en meng deze met bloem, amandelmelk en eieren voor pannekoeken
  •  Eet Chia zaden rauw als tussendoortje
  •  Strooi zaden over een salade
  •  Eén eetlepel Chia zaad toevoegen aan losgeklopte eieren, week het geheel 10 minuten en bak een omelet
  •  Voeg Chia zaad toe om soep te binden
  •  Mix Chia zaden in je cakebeslag
  •  Een eetlepel Chia zaad toevoegen aan sap of water, 5 minuten laten staan, omroeren en dan opdrinken